MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL MEDYA VE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14590887Özet
Bu araştırmada mesleki ve teknik Anadolu lisesi öğrencilerinin sosyal medya ve internet kullanımına ilişkin görüşlerinin İncelenmesi hedeflenmiştir. Araştırmamızın amacı literatürde internet ve sosyal medyanın kullanımının özellikleri ve ortaya çıkış sürecini ve bu doğrultuda mesleki ve teknik Anadolu lisesi öğrencilerinin interneti kullanım alışkanlıklarını ve sosyal medya kullanımlarına ilişkin görüşlerini incelemektir. 14 - 18 yaş aralığında bulunan kız öğrencilerin sekiz sorudan oluşan görüşme formu ile görüşler alınmış olup zaman yönetimi açısından internette ne kadar vakit harcadıklarını ve hangi sosyal medya uygulamalarını ne sıklıkla kullandıklarını tespit etmek adına önem taşımaktadır. Verileri araştırmacı tarafından oluşturulan görüşme formu vasitası ile yapılan yarı derinlemesine görüşme tekniği ile toplanan nitel bir çalışmadır. Verilerinin analizinde, MAXQDA paket programı aracılığıyla fenomenoloji tekniği kullanılmıştır Araştırmamızda mesleki ve teknik Anadolu liselerinde öğrenim gören kız öğrencilerin en çok Instagram uygulamasını kullandığı ve internette haftasonu vakit geçirdiği ve sosyal medya uygulamalarını daha çok sohbet etmek amacıyla kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Konunun farklı boyutları ile incelenebilmesi açısından farklı okul türleri, yaş grupları ele alınarak ve farklı bilim dalları gözüyle her alandan araştırılması yararlı olacaktır.
Referanslar
Ak, H. (2014). Mesleki ve Teknik Eğitim Kurumları Öğrencilerinin İnternet Kullanım Alışkanlıkları İle Algıladıkları Sosyal Destek Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi –Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Akbulut, Z. (2022). 14-18 Yaş Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Bilecik İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bilecik.
Baruah, T. D. (2012). Effectiveness of Social Media as a Tool of Communication and Its Potential for Technology Enabled Connections: A Micro-level Study. International Journal of Scientific and Research Publications, 5(2), 2250- 3153.
Çağıltay, K. (1994). Herkes için İnternet. Ankara: Tübitak-ODTÜ Yayınları.
Çevik, H. (2018). Boş Zaman Spor Etkinlik Deneyimi: Aktif Katılım Temelli Bir Araştırma. Doktora Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
Çömlekçi, M. F. & Başol, O. (2019). Gençlerin Sosyal Medya Kullanım Amaçları İle Sosyal Medya Bağımlılığı İlişkisinin İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (4) , 173-188 .
Dede, M. B. (2004). İnternet. İstanbul: İnsan Yayınları.
Deniz, L. & Gürültü, E. (2018). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (2), 355-367.
Doğan, İ. (2021). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları ve Motivasyonları: Bir Saha Araştırması. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (24), 253-277.
Erdoğdu, F. (2021). Türkiye’de İnternet Teknolojilerinin Eğlence Amaçlı Kullanımına İlişkin Bir Değerlendirme. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 3 (1), 89-108.
Güler, N., Bayzan, Ş., & Güneş, A. (2016). İnternette Çocuklara Yönelik Riskler ve Ailelerin Bilinçlendirme Faaliyetlerindeki Rolü. ICITS, 1-11.
Himmetoğlu, A. (2021). Sosyal Medya Kullanımı, Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları, Yaşam Doyumu ve Boş Zaman Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Akdeniz Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
Kartal, M. (2013). Türkiye’de Sosyal Medya Raporu. İletişim ve Diplomasi, 1(1), 159-165.
Kirtiş, K. A. & Karahan, F. (2011). To be or not to be in social media arena as the most cost-efficient marketing strategy after the global recession. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 260-268.
Koçak, N. (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir'de Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
Özdemir, S. S.,Özdemir, M., Polat, E. & Aksoy, R. (2014). Sosyal Medya Kavramı ve Sosyal Ağ Sitelerinde Yer Alan Online Reklam Uygulamalarının İncelenmesi. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(4), 58-64 .
Saruhan, O. (2018). Sosyal Medya Canavarı Olmak İster Misin?. MediaCat Kitapları, İstanbul.
Sayımer, İ. (2009). Sanal Ortamda Stratejik Halkla İlişkiler Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
Social, W. A. (2018). ‘’Dijital in 2018:World’s Internet Users Pass The 4 Million Mark’’. We Are Social: https://wearesocial.com/blog/2018/01/global- digital-report-2018 Erişim Tarihi: 10.05.2023
Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Ankara: Dost Kitabevi.
Tufan, F. (2013). İnternet Kullanım Alışkanlıkları Kapsamında Uzaktan Yükseköğretim: İstanbul Üniversitesi Örneği. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Ünal Tutgun, A. (2015). Sosyal medya bağımlılığı: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Şener, S. (2021). Sosyal Medyanın Gençlerin Düşünce ve Değerlerine Etkisi. Akademik Platform İslami Araştırmalar Dergisi, 5 (3), 529-553.
Yetiş, Ü. (2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Boş Zaman Değerlendirme Eğilimleri Ankara Örneği. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Yiğit, A. (2021). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Alışkanlıkları ve Sosyal Medyanın Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
İnternet Kaynakları
https://datareportal.com/reports/digital-2022-turkey
https://www.kaspersky.com.tr/resource-center/definitions/what-is-a-digital-footprint
https://tr.wikipedia.org/wiki/Facebook
https://tr.wikipedia.org/wiki/Instagram
https://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkiye%27de_internet#cite_note-nymd-3
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Fazilet Uluyurt

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.