EXAMINATION OF VOCATIONAL AND TECHNICAL ANATOLIAN HIGH SCHOOL STUDENTS' OPINIONS ON SOCIAL MEDIA AND INTERNET USE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14590887

Abstract

This study aims to examine the views of vocational and technical Anatolian high school students on social media and internet use. The purpose of our study is to examine the characteristics of the use of internet and social media in the literature and the emergence process, and accordingly, the internet usage habits of vocational and technical Anatolian high school students and their views on social media use. The views of female students between the ages of 14 and 18 were obtained with an interview form consisting of eight questions, and it is important to determine how much time they spend on the internet in terms of time management and which social media applications they use and how often. This is a qualitative study in which the data was collected with a semi-in-depth interview technique using the interview form created by the researcher. The phenomenology technique was used in the analysis of the data through the MAXQDA package program. In our study, it was concluded that female students studying in vocational and technical Anatolian high schools use the Instagram application the most, spend time on the internet on the weekends and use social media applications more for chatting. In order to examine the subject with different dimensions, it would be useful to examine different school types, age groups and to research from every field through the eyes of different branches of science.

References

Ak, H. (2014). Mesleki ve Teknik Eğitim Kurumları Öğrencilerinin İnternet Kullanım Alışkanlıkları İle Algıladıkları Sosyal Destek Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi –Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Akbulut, Z. (2022). 14-18 Yaş Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Bilecik İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bilecik.

Baruah, T. D. (2012). Effectiveness of Social Media as a Tool of Communication and Its Potential for Technology Enabled Connections: A Micro-level Study. International Journal of Scientific and Research Publications, 5(2), 2250- 3153.

Çağıltay, K. (1994). Herkes için İnternet. Ankara: Tübitak-ODTÜ Yayınları.

Çevik, H. (2018). Boş Zaman Spor Etkinlik Deneyimi: Aktif Katılım Temelli Bir Araştırma. Doktora Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.

Çömlekçi, M. F. & Başol, O. (2019). Gençlerin Sosyal Medya Kullanım Amaçları İle Sosyal Medya Bağımlılığı İlişkisinin İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (4) , 173-188 .

Dede, M. B. (2004). İnternet. İstanbul: İnsan Yayınları.

Deniz, L. & Gürültü, E. (2018). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26 (2), 355-367.

Doğan, İ. (2021). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları ve Motivasyonları: Bir Saha Araştırması. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (24), 253-277.

Erdoğdu, F. (2021). Türkiye’de İnternet Teknolojilerinin Eğlence Amaçlı Kullanımına İlişkin Bir Değerlendirme. Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 3 (1), 89-108.

Güler, N., Bayzan, Ş., & Güneş, A. (2016). İnternette Çocuklara Yönelik Riskler ve Ailelerin Bilinçlendirme Faaliyetlerindeki Rolü. ICITS, 1-11.

Himmetoğlu, A. (2021). Sosyal Medya Kullanımı, Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları, Yaşam Doyumu ve Boş Zaman Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Akdeniz Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.

Kartal, M. (2013). Türkiye’de Sosyal Medya Raporu. İletişim ve Diplomasi, 1(1), 159-165.

Kirtiş, K. A. & Karahan, F. (2011). To be or not to be in social media arena as the most cost-efficient marketing strategy after the global recession. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 260-268.

Koçak, N. (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir'de Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.

Özdemir, S. S.,Özdemir, M., Polat, E. & Aksoy, R. (2014). Sosyal Medya Kavramı ve Sosyal Ağ Sitelerinde Yer Alan Online Reklam Uygulamalarının İncelenmesi. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 4(4), 58-64 .

Saruhan, O. (2018). Sosyal Medya Canavarı Olmak İster Misin?. MediaCat Kitapları, İstanbul.

Sayımer, İ. (2009). Sanal Ortamda Stratejik Halkla İlişkiler Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.

Social, W. A. (2018). ‘’Dijital in 2018:World’s Internet Users Pass The 4 Million Mark’’. We Are Social: https://wearesocial.com/blog/2018/01/global- digital-report-2018 Erişim Tarihi: 10.05.2023

Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Ankara: Dost Kitabevi.

Tufan, F. (2013). İnternet Kullanım Alışkanlıkları Kapsamında Uzaktan Yükseköğretim: İstanbul Üniversitesi Örneği. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Ünal Tutgun, A. (2015). Sosyal medya bağımlılığı: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Şener, S. (2021). Sosyal Medyanın Gençlerin Düşünce ve Değerlerine Etkisi. Akademik Platform İslami Araştırmalar Dergisi, 5 (3), 529-553.

Yetiş, Ü. (2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Boş Zaman Değerlendirme Eğilimleri Ankara Örneği. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Yiğit, A. (2021). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Alışkanlıkları ve Sosyal Medyanın Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

İnternet Kaynakları

https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Cocuklarda-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2021-41132

https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587

https://datareportal.com/reports/digital-2022-turkey

https://sozluk.gov.tr/

https://www.kaspersky.com.tr/resource-center/definitions/what-is-a-digital-footprint

https://tr.wikipedia.org/wiki/Facebook

https://tr.wikipedia.org/wiki/Instagram

https://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkiye%27de_internet#cite_note-nymd-3

https://tr.wikipedia.org/wiki/WhatsApp

https://tr.wikipedia.org/wiki/YouTube

Published

2025-03-03

How to Cite

Uluyurt, F. (2025). EXAMINATION OF VOCATIONAL AND TECHNICAL ANATOLIAN HIGH SCHOOL STUDENTS’ OPINIONS ON SOCIAL MEDIA AND INTERNET USE . CografyIQ Academic Researches Journal, 2(2). https://doi.org/10.5281/zenodo.14590887

Issue

Section

Education